Perussuomalaisten johto vaihtui

Perussuomalaisten Seinäjoen puoluekokouksessa vastavalittu johto.

Seinäjoella 14 .- 15. elokuuta 2021 pidetyssä 14. sääntömääräisessä puoluekokouksessa käytännössä koko johto äänestettiin uusiksi. Väistyvän puheenjohtajan Jussi Halla-ahon tilalle valittiin uudeksi puheenjohtajaksi kirkkonummelainen Riikka Purra. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Leena Meri Hyvinkäältä. Toiseksi varapuheenjohtajaksi tuli Mauri Peltokangas Kokkolasta. Kolmannen varapuheenjohtajan pestin nappasi Sebastian Tynkkynen Oulusta. Äänestystulokset olivat niin selkeät, että jokainen valinta tapahtui ensimmäisellä kierroksella. Sääntöjen mukaan toinen kierros järjestetään kahden eniten ääniä saaneen välillä, mikäli eniten ääniä saanut ehdokas ei saa yli 50% annetuista äänistä.

Myös puoluesihteeri vaihtui. Tämän paikan osalta mentiin toiselle kierrokselle ja ehdokkaat olivat täsmälleen samat kuin edellisessä puoluekokouksessa Tampereella, istuva puoluesihteeri Simo Grönroos ja Arto Luukkanen haastajana. Edellisellä kerralla Simo Grönroos voitti täpärästi Arto Luukkasen, mutta tällä kertaa kävikin niin, että Arto Luukkanen veti selkeän kaulan istuvaan puoluesihteeriin nähden ja tuli näin ollen valituksi.

Kuvassa Kevin Servin, Christian Karlsson ja Katja Pasonen Seinäjoen puoluekokouksessa.

Paikalla puoluekokouksessa nähtiin myös jonkin verran Porvoolaisia, kuvassa Porvoon perussuomalaisten puheenjohtaja Kevin Servin, hallituksen varajäsen Christian Karlsson ja kuntavaaleissa mukana ollut Katja Paasonen. Tunnelma kokouksessa oli kaikin puolin hyvä ja ihmiset tuntuivat pääsääntöisesti olevan melko tyytyväisiä henkilövalintoihin.

Puheenjohtaja Riikka Purra.

Riikka Purra piti erinomaisen hyvän linjapuheen, jossa korosti olevansa valmis hallitusyhteistyöhön, mutta toi myös esiin, ettei sinne millä tahansa ehdoilla kannata mennä. Hän vaati tiukkaa maahanmuuttolinjaa myös muilta puolueilta ja toi esiin ongelmaksi muodostuneen ylipaisuneen byrokratian. Moni ilahtui erityisesti siitä, että puheessaan hän toi esiin myös yrittäjät, mikä on suomalaisten puolueiden kohdalla harvinaista. Rikka Purran linjapuheeseen voit tutustua Suomen uutisten kautta.